1. września rozpoczyna się kampania społeczno-medialna Miasta Czeladź. Odbywa się ona pod hasłem: „A gdyby to dzieci mogły wybierać sobie rodziców… Czy ty byś nim został?”.
Kampania realizowana jest przez Urząd Miasta Czeladź oraz Stowarzyszenia Moc Wsparcia, przebiega pod patronatem Rzecznika Praw Dziecka oraz Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej: Fundacja Dzieci Niczyje). Głównymi adresatami projektu są rodzice małych dzieci i rodzice spodziewający się dziecka. Oprócz szerokiej oferty warsztatów, wykładów, eventów oraz zajęć połączonych ze wspólną zabawą z dziećmi, rodzice będą mogli zobaczyć inspirujące i skłaniające do refleksji bilbordy, plakaty, ulotki, spoty stanowiące istotny element kampanii informacyjno-medialnej.
Podstawowym celem kampanii jest zwrócenie uwagi na fakt, iż bycie rodzicem bywa zadaniem dużo trudniejszym i bardziej wymagającym niż praca zawodowa, a mimo to często realizowanym bez potrzebnego wsparcia i przygotowania.
“Rodzice małych dzieci powinni otrzymać wsparcie, by dysponowali jak największą wiedzą o tym, co sprzyja prawidłowemu i zdrowemu rozwojowi ich dziecka; by wiedzieli, jak w trudnych sytuacjach zapanować nad swoimi emocjami; by byli świadomi, że w razie problemów związanych z rolą rodzica istnieje szereg instytucji i organizacji, do których mogą zwrócić się po poradę i pomoc” – mówi Zbigniew Szaleniec, Burmistrz Czeladzi.
Główna idea kampanii opiera się na wyobrażeniu tego, co by się stało, gdyby dzieci wcieliły się w rolę profesjonalnych rekruterów, którzy przeprowadzają rozmowy kwalifikacyjne na stanowisko… rodzica. Odbiorcy kampanii będą mieli dzięki temu okazję zastanowić się między innymi nad tym, jak mogą być postrzegani przez własne dzieci, przez pryzmat ich potrzeb i oczekiwań. Rodzice zapoznający się z głównymi hasłami kampanii być może zadadzą sobie pytania „czy daję dziecku to, czego ode mnie potrzebuje?”, „co on/ona o mnie w ogóle myśli? czy widzi moje zalety i wady?”, „a co jeśli nie nadaję się do roli rodzica?”.
To są częste obawy rodziców, o których nie chcą rozmawiać, bo towarzyszy im wstyd, poczucie winy, lęk przed oceną. Jednocześnie obawy, o których nie mówimy wprost, zamykają sobie drogę na zmianę, poprawę relacji, umocnienie więzi. Kampania może to zmienić – mówi Małgorzata Ochęduszko-Ludwik, Naczelnik Wydziału Edukacji i Polityki Społecznej UM w Czeladzi.
W każdej z rodzin, nawet tych najsprawniej funkcjonujących, rodzicielstwu poza radościami towarzyszy równie często stres, związany z wejściem w nową rolę, ze zmęczeniem, trudnością w rozumieniu potrzeb dziecka – dodaje Adrian Drdzeń, pedagog i jeden z pomysłodawców kampanii – Płacz niemowlęcia, nieumiejętność odczytywania jego komunikatów, zaburzony dotychczasowy rytm życia, brak snu sprawiają, że rodzice małych dzieci często czują się źle w nowej roli, są rozdrażnieni, czasem nie potrafią kontrolować swoich emocji, ogarnia ich poczucie bezradności.
Jednocześnie nadal funkcjonuje wizerunek rodziców małych dzieci jako osób wypoczętych, szczęśliwych, z uśmiechniętymi dziećmi. To sprawia, że rodzice napotykający na problemy wstydzą się o nich mówić, traktują swoją sytuację jako niepowodzenie, nie wiedzą także, gdzie mogą szukać pomocy i wsparcia. Chcielibyśmy trochę odczarować ten wizerunek i zachęcić do refleksji, wspólnej pracy na rzecz dzieci. Tak żeby dzieci nie wahały się nas zatrudniać!
Zapraszamy na stronę poświęconą Kampanii >> KLIKNIJ.